KITA MACAM MANA?

lately, ada banyak kematian dah.. 
accident in China, a girl hit twice,Wang Yue, former Libya leader Muammar Gaddafi, Marco Simoncelli meninggal masa tengah race dekat Malaysia and a few days before, cikgu sekolah aku meninggal disebabkan Rhumatoid arthis yang sangat teruk.kuman dah masuk dalam darah.
and i bet, semua orang tau news tu. bila jadi peristiwa macam ni, aku jadi fikir. aku meninggal nanti macam mana? masa aku tengah online ke? makan? gelak gelak dengan kawan kawan or bila aku tengah sujud jumpa Allah? masa tu Islamkah aku lagi atau sebaliknya? wallahualam. tapi aku mintak dan mohon, aku mati dalam keredhaan Allah. dalam Islam dan kalimah Allah di bibir. people might say, sekarang baru nak ingat. dulu tak pulak. well, Allah nak bukak hati hamba dia bila bila je. and aku bersyukur, Allah bukak hati aku sebelum Dia tarik nyawa aku. better late than never. dulu sedar, tapi sombong dengan Allah. insyaAllah.. perubahan ini, membantu hubungan aku dengan Allah. Allah nak tarik nyawa, macam macam cara. bersediakah kita? bersediakah aku? amalan aku cukup tak? orang cakap nak bunuh diri, nak cepat meninggal sebab tak larat dah hidup. tapi kalau amal tak cukup, payah jugak. aku post, untuk diri aku jugak. peringatan untuk semua terutamanya diri aku. aku ni dulu bukan baik mana. tapi Alhamdulillah, aku cuba berubah. dah besar kan, dah 18, masa cepat berjalan. kena cepat sedar. esok lusa, tak tahu mama papa ada lagi ke tak. yang tolong kita, Allah. dia je kekal. bukan nak syok ustazah, tapi benda benda macam ni, bila fikir balik buat aku tenang and aku nak kawan kawan aku pun tahu sama. kita share. aku pun tak tahu sampai bila aku macam ni. cakap serupa bikin kah. tapi aku yakin, kalau diri nak berubah, Allah pasti tolong. bukan sebab jantina. bukan sebab didikan dari kecil. niat dan usaha dari diri dan yakin pada Allah. tak pernah terlambat. bit by bit. step by step. jadikan habit. lama lama naturally jadi amalan.

aku banyak bersedih. perempuan, hati lembut. fragile ada orang cakap. haha. tapi begitulah aku. sedih pada keduniaan. tapi pasal akhirat, pasal mati.. hmm..  

"iman seseorang bukan terletak pada hijabnya, tetapi pada akalnya, niatnya, ibadahnya."

Comments