SUSAH

aish.. susah bila marah.
bila marah kat kawan, takde la baran mana.
tapi bila marah kat parents. fuhhh. boleh berbakul bakul dosa.
apa aku buat. diam sajalah.
mulut ni boleh nak berkata kata.
reply balik.
tapi..
tak boleh la..
nak tunjuk protes pun.. fikir banyak banyak kali.
warghhhh. marah gila.
istighfar jelah aku.
goddd. ok dah. lupekan.


oyeah. 
aku keluar tadi.
perancangan yang tidak disengajakan.
keluar saja nak gerakkan kaki ni.
so.. as usual. 
aku guna public transport
and.. aku dilalui oleh seorang orang tua yang berwheel chair.
tolak diri dia sorang sorang.
faham kan? dapat bayangkan kan?
terdetik hati.
betapa beruntungnya aku dilahirkan begini.
masih dapat merasa macam macam nikmat.
alhamdulillah.
sedangkan nikmat berjalan nenak tuh dah ditarik.
ok maybe nenek tu accident or since birth macam tu.
but i couldnt imagine ME at her place.
she's all alone, dengan wheel chair dia, and nak cross jalan.
betapa tabahnya dia
kuatnya dia
beraninya dia
tingginya sifat tak kesah dia
nak go on.
some people just because of that tiny, small obstacles in life, dah give up. 
commit suicide.
tiba tiba jadi "paralysed" in life.
robbery and buat kerja kerja tak sihat.
banding dengan keadaan fizikal nenek wheel chair tu.
it all comes from the heart.
kau cakap boleh, so.. boleh la hidup.
kau cakap tak boleh, merungut.. memang tak lah.


satu sebab kenapa aku suka keluar.
tengok orang.
tengok hidup orang.
attitude orang.
belajar daripada orang.
bandingkan hidup aku dengan diaorang.
kaitkan dengan kebesaran Allah.
serius, akan berasa lebih bersyukur.
Allah itu maha adil.
maha bijaksana.
DIA tahu apa DIA buat.
tulisan ini untuk semua dan aku terutamanya.
sebab selalu lalai. banyak khilaf.

batman.


Comments