Cerita Ini

In the name of Allah the most gracious and ever merciful

Cerita ni bukan untuk semua orang tahu.
Cerita ni bukan untuk semua orang baca.
Cerita ni pun sengaja2 untuk menceritakan hal peribadi pada semua.
Cerita ni untuk aku. Untuk aku belajar.

Aku dah mula nak karang dalam kereta lagi. Sebab perasaan tu kuat nak hasilkan dalam penuliasan. so.. inilah yang aku mampu sementara rasa kuat tu ada.


Bukan nak kata dalam family aku ni, semua akan lancar dari masalah dan emosi. Cuma sekarang aku terasa nak karang. Sebab aku dah semakin hampir dengan realiti kehidupan yang akan digalas sendiri dan semua keputusan, aku antara penyumbangnya.

Bila kau dah semakin besar ni, dan mula pakai banyak duit, dan keluarga kau yang juga memerlukan duit dan perhatian, kau pun mula bayangkan diri kau nanti. "Macam mana hidup aku nanti?" Aku belajar melalui keluarga. Aku tengok list pada kertas perancangan bulanan duit ke mana, untuk apa. Banyak betul. Beribu ribu nak bayar macam macam.

Bila ada percanggahan idea, mama nak buat macam ni. Pa nak buat macam ni. Riuh. Lama lama senyap. Semua dah penat. Tapi ma masih masakkan pa nasi goreng untuk berbuka. Pa masih nak berbuka dengan masakan mama dekat KLIA nanti. Masih nak. Masih mahu. Walaupun dah nak pergi. Walaupun tengah bercanggah pendapat. Kerana sayang dan waras untuk tak ego.

Aku wondering gila apa dalam kepala diaorang ni.

Aku pun kadang2 terfikir jugak benda2 yang sangat PFTT!!
Stalk orang lah. Stalk org cantik2. Lepas stalk rasa down jap sebab tak lawa macam diaorang, tak sebebas dyorg kejap dkt sini kejap dekat situ (mak ayah tak risau ke pergi jauh2? So much money korang ni. well, lifestyle masing2), tempat lepak di kedai mahal mahal mana la tak tahu sebab tak pernah pergi, ramai betul suka gambar dekat instagram dll, puji cantik lawa. Well, life yang macam tu.

Sometimes aku tertanya tanya, some people take selfie macam.. HEY WORLD, LOOK AT ME. LOOK AT WHAT IM WEARING. LOOK AT MY FREAKING BEAUTIFUL PICTURES REGARDLESS SENGET KE TAK MULUT, BESAR KE TAK MATA"
Is it necessary? Kadang kadang macam marah la jugak dkt diri ni sbb "Kisah sangat kenapa" right? I guess sbb they look nice and cantik, so aku jadi nak rasa you-dont-need-lah-wey to keep on selfie-ing everydayyyyyyyyyyy

Well I just hope that I have a good thought about others. Lantak lah dyorg nak papar muka or nak terkinja kinja when strangers recognized them, when they were known or being spotted outside just because of their ig, cause, I know I can do better than that. In a more exclusive, more inspiring, more respected and more contributing way for people to know me. In fact, what for making your existence so easily be seen through your appearance and your love life or your kehidupan mewah and your kehidupan bebas etc.

This just my mere opinion and what I observed around me. Might be too emotional up there. Well maybe this is how to learn from life where, dalam dunia ni ada macam macam jenis orang. I can be judgmental sometimes. Its a lie not to admitting it. Everyone judge each other. I just hope that I can stop myself when I'm about to commit it and instead just focused on myself and be a better person. Create my own way of life that is much simpler, moderate and meaningful  and.. yeah, take responsibilities, avoid petty things and emotions from controlling my actions and words.
Thats all i asked for.
Semua orang nak jadi baik kan. Baik dalam definisi masing2.
Allah is great. Semua ni Tuhan punya. How far you can go tell me.